RADIO SLUŽBA Radio služba se vršˇi na plovilih in obalnih radijskih postajah. Osnovni namen pomorske radio službe je pomoč pri vzpostavljanje radijskih zvez med ladijskimi in obalnimi ter med samimi ladijskimi radijskimi postajami. Tako radijske postaje na kopnem, kot na ladjah morajo skladno s konvencijo SOLAS (Safety of Life at Sea) in mednarodnim pravilnikom o radijskem prometu vršiti službo bdenja. Na Jadranu se služba bdenja odvija na VHF kanalu 16 oziroma na VHF kanalu 70 za plovila opremljena z DSC VHF napravami (DSC = digital selective call) - oziroma z GMDSS opremo. GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) Naloga GMDSS, ali svetovnega pomorskega sistema reševanja in varnosti, je čim hitrejše obveščanje centrov za iskanje in reševanje (SAR) o plovilih v stiski in alarmiranje plovil v njihovi bližini, ter usklajevanje njihovih operacij. Vse takšne reševalne operacije vodi pomorski center za reševanje (MRCC = Maritime Rescue and Coordination Centre). Sistem GMDSS uporablja satelitske in zemeljske komunikacijske zveze in omogoča naslednje:
OBVEZNA OPREMA Opremljenost plovila je odvisna od njegovega področja plovbe in je definirana s konvencijo SOLAS. Opisali bomo opremo za področje A1 (cona plovbe do 30 milj od obale, velja za konvencijske barke po SOLAS-u do 500 BRT). To je področje znotraj dometa obalnih radijskih postaj v katerem je mogoče sporočanje nevarnosti DSC. Obvezna oprema:
NAVTEX Navtex je mednarodna radio služba za direkten avtomatski sprejem navigacijskih in meteoroloških podatkov in nujnih sporočil za plovila. Navtex dopolnjuje in opravlja GMDSS in WWNWS (Svetovna služba navigacijskih obvestil). Navtex postaje oddajajo vremenska in varnostna sporočila in opozorila po celem svetu, z dometom do 150 NM od obale na frekvenci 518 kHz. Svet je razdeljen na cone iz katerih dobivamo varnostne informacije avtomatično, ko se nahajamo na njihovem območju. EPIRB in SART EPIRB je naprava, katere signal potuje preko satelitov COSPAS - SARSAT na frekvencah 121,5 MHz in 406 MHz ter preko satelitov INMARSAT na frekvenci 1,6 GHz, ki z dopplerjevim efektom določijo pozicijo in jo posredujejo zemeljski postaji. Natančnost pozicije je znotraj radija 2 NM. Novejša različica EPIRBa je GPIRB, ki ima vgrajen GPS in s signalom pošilja svojo pozicijo z natančnostjo v radiju 10 m. Naprava SART deluje na frekvenci 9,5 GHz in oddaja signal, ki ga zazna radar dugega plovila v dometu do 5 NM in letalo v dometu do 10 NM DSC je osnovni del zemeljskega sistema GMDSS in služi kot dodatek k VHF, MF in HF radiotelefoniji. DSC je svetovni standart za selektivno in cirkularno oddajanje v smeri: plovilo - obala, obala - plovilo in plovilo - plovilo. MMSI (Maritime Mobile Service Identity) je devetmestno število s katerim se prepoznavajo radijske postaje in plovila v sistemu GMDSS. (v Slovenija ima luška kapitanija Koper ima MMSI: 002780200, na Hrvaškem SPLITRADIO 002380100). OBVEZNOST UPORABE GMDSS Uporabo GMDSS bo obvezna po letu 2005. Do takrat ostaja v uporabi tudi klasična radiotelefonija. To pomeni, da se za plovila s klasično VHF postajo (nekonvencijska ali NON SOLAS plovila) vršijo službo bdenja na kanalu 16 VHF. SIGNALI IN SPOROČILA Signal za varnost je ”SECURITE” (fr. varnost). Oddaja ga npr. plovilo, ki je v morju opazilo za plovbo nevaren predmet, plovilo, ki poroča o hudi neviht, pogosto pa ga zasledimo na italijanskih obalnih radijskih postajah, ki opozarjajo na bližajoče ali možne nevihte. Signal za nujnost je ”PAN” (fr. “panne” = biti v težavah). Oddaja ga običajno plovilo v težavah -npr. težek bolnik na plovilu, človek v morju, okvara plovila... Signal za nevarnost je ”MAYDAY” (izhaja iz fr. ”m'aider” = pomagajte mi). Oddaja ga npr. potapljajoča se ladja, ki nujno potrebuje pomoč. Vsak signal se odda z večkratnim ponavljanjem, signalu sledi sporočilo. POSTOPEK ODDAJE SIGNALA IN SPOROČILA VARNOSTI (primer) - securite, securite, securite POSTOPEK ODDAJE SIGNALA IN SPOROČILA NUJNOSTI (primer) - pan pan, pan pan, pan pan POSTOPEK ODDAJE SIGNALA IN SPOROČILA NEVARNOSTI (primer) - mayday, mayday, mayday POSTOPEK ODDAJE SIGNALA IN SPOROČILA ZA PRENEHANJE NEVARNOSTI (primer) - mayday, vsem barkam, vsem barka, vsem barkam *UTC - Universal Time Coordinated ; razlika s CET (Central European Time), ki velja pri nas je pozimi UTC = CET - 1 ura, poleti pa UTC = CET - 2 uri MEDNARODNA TABELA ZA ČRKOVANJE ČRK IN ŠTEVILK
PRIMER ČRKOVANJA PO MEDNARODNI TABELI (barka sporoča drugi barki svojo pozicijo - zaradi boljšega razumevanja črkuje zemljepisno ime) - približujem se rtiču Ronek
OBALNE RADIJSKE POSTAJE, NJIHOVE FREKVENCE, NAVIGACIJSKA OPOZIRILA IN VREMENSKA POROČILA |